You are currently viewing Η ψυχολογία των χρωμάτων: το λευκό
λεπτομέρεια από Κυκλαδίτικο σπίτι

Η ψυχολογία των χρωμάτων: το λευκό

Η ψυχολογία των χρωμάτων δεν είναι παντού ίδια. Για κάθε πολιτισμό, χώρα, εποχή υπάρχουν διαφορετικοί συμβολισμοί και έννοιες. Ειδικά για το λευκό χρώμα.

Στο δυτικό κόσμο, το λευκό χρώμα συχνά συνδέεται με γάμους, νοσοκομεία και αγγέλους και χρησιμοποιείται για να μεταφέρει μια αίσθηση αγνότητας, καθαριότητας και γαλήνης. Σε πολλούς ανατολικούς πολιτισμούς, ωστόσο, το λευκό συμβολικά συνδέεται με το θάνατο και τη θλίψη. Είναι συχνά ένα χρώμα που χρησιμοποιείται στις κηδείες και άλλες τελετές πένθους. Σε άλλες πάλι περιπτώσεις είναι ουδέτερο, ασαφές, αψυχολόγητο και με έλλειψη προσωπικότητας ή χαρακτήρα ή απλώς ψυχρό.

Το λευκό χρώμα έχει την ιδιότητα να φέρνει ηρεμία, άνεση και ελπίδα. Λειτουργεί σαν ένα πραγματικό φάρμακο που καταπραΰνει την πληγωμένη ψυχή. Προσδίδει στη ζωή μια αίσθηση τάξης και ασφάλειας. Βοηθάει με αυτό το τρόπο στην απομυθοποίηση όλων των αρνητικών πτυχών.

Λεπτομέρεια από Κυκλαδίτικο σπίτι

Τα λευκά σπίτια, κελιά, δωμάτια

Το λευκό είναι φωτεινό και μπορεί να δημιουργήσει μια αίσθηση άνετου χώρου ή να δώσει έμφαση σε έγχρωμα διακοσμητικά στοιχεία, όπως αντίστοιχα θα λειτουργούσε και το μαύρο. Οι σχεδιαστές συχνά χρησιμοποιούν το λευκό χρώμα για να φαίνονται τα δωμάτια μεγαλύτερα και πιο ευρύχωρα, να ανοίγει το μάτι. Την ίδια στιγμή όμως εκτός από ευρύχωρα μπορεί να φαίνονται ψυχρά, άδειά και εχθρικά. Για παράδειγμα τα νοσοκομεία και οι εργαζόμενοι νοσοκομείων χρησιμοποιούν το λευκό για να δημιουργήσουν μια αίσθηση στειρότητας και καθαριότητας.

Τα λευκά σπίτια των Κυκλάδων, σε συνδυασμό με τα μπλε παράθυρα συμβολίζουν τα χρώματα του Αιγαίου, όπως και της Ελληνικής Σημαίας, Ακόμη και αν το λευκό χρώμα οφείλεται στο παραδοσιακό πλέον ασβέστωμα, που πριν κάποια χρόνια γινόταν για να απολυμαίνουν τις κατοικίες, εξακολουθεί να συμβολίζει την αγνότητα, την καθαρότητα, τη φρεσκάδα και την απλότητα.
Το λευκό χρώμα συχνά φαίνεται σαν κενό ή άδειο, συμβολίζοντας ένα νέο ξεκίνημα, μια νέα αρχή όπως ακριβώς γίνεται σε μία άδεια κόλλα χαρτί, έναν καμβά ή μία ακουαρέλα.

Η λευκό νυφικό

Το λευκό χρώμα στο νυφικό πιστεύεται ότι συμβολίζει την αγνότητα, την αθωότητα και συχνά πιστεύεται ότι μεταφέρει την παρθενία της νύφης. Μια θεωρία ξεπερασμένη για τους πολλούς που προσθέτουν άλλους χρωματισμούς όπως μπεζ, σαμπανιζέ, ροζ ακόμη και πιο εκκεντρικούς χρωματισμούς όπως πράσινο, κόκκινο, μπλε ακόμα και μαύρο! Η ψυχολογία των χρωμάτων εδώ όμως παραμένει αναλλοίωτη αιώνες.

Τα λευκά λογότυπα

Ακόμα και στο σχεδιασμό ενός λογότυπου, το λευκό χρησιμοποιείται για να μεταφέρει ένα αίσθημα ασφάλειας, καθαρότητας και φρεσκάδας αλλά και να δημιουργήσει αντίθεση. Ορισμένες γνωστές μάρκες που χρησιμοποιούν πολύ λευκό στο λογότυπο και στο μάρκετινγκ είναι οι Michelin, Gap, Hewlett-Packard (HP), η Lego, η Volkswagen, η Starbucks, η Fisher-Price, η Levi’s, η Ford, το Facebook.

Η λευκή ψήφος

Στις εκλογές, το λευκό ψηφοδέλτιο, ένα χαρτί κενό χωρίς χρωματισμούς ή μηνύματα, θεωρείται ένα είδος επανάστασης από ανθρώπους που δεν συμφωνούν με τα υπάρχοντα καθεστώτα αλλά δεν θέλουν να αφήσουν το δικαίωμα της ψήφου. Παρόλα αυτά, βάσει του νόμου 3434 του 2006 η λευκή ψήφος δεν υπολογίζεται στο σύνολο και μπαίνει στην ίδια κατηγορία με την άκυρη ψήφο.

Ο Οδυσσέας Ελύτης για το λευκό

Μου αναλογεί το λευκό
Πρέπει να το καταλάβουμε ότι ο ποιητής π ο ι ε ί.
Εάν θέλει να βγάζει από μαύρο, μαύρο – λογαριασμός δικός του.
Αναλαμβάνει το βάρος της ευθύνης που αναλογεί στην ψυχή του.
Εμένα, όπως σας είπα και στην αρχή, μου αναλογεί το λ ε υ κ ό.
Και σας εξομολογούμαι πως η κατεργασία του λευκού μέρους της ψυχής είναι πιο σκληρή κι από του μαρμάρου.

Διαβάστε περισσότερα:
The Color Psychology of WHITE
White Color Psychology and Meaning

Αλλά και στο #metomati διαβάστε εδώ κάποιες δικές μας σκέψεις για το χρώμα!

Gianna Balafouti

Η Γιάννα γεννήθηκε στην Αθήνα, σπούδασε γραφιστική επικοινωνία και έχει πιστοποίηση στην εκπαίδευση ενηλίκων. Εργάστηκε 12 χρόνια στο ψηφιακό μάρκετινγκ και δραστηριοποιήθηκε επαγγελματικά στην παραγωγή καινοτόμων εδεσμάτων για 11 χρόνια. Είναι εκπαιδεύτρια γαστρονομίας και διδάσκει μαγειρική ιδέα και ανάπτυξη προϊόντος. Ο κόσμος της κινείται συνεχώς γύρω από τη μονάκριβη Νεφέλη.